Uprzejmie informujemy i przypominamy, że wraz z odwołaniem stanu epidemii związanej z wirusem SARS-CoV-2 (czyli od dnia 16 maja br.) zaczęły obowiązywać przepisy rozszerzające obowiązek prowadzenia rejestru sprzedaży niektórych wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy skażony.
Na mocy ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Poz. 694) istotnie zmodyfikowano brzmienie art. 138t ustawy akcyzowej. W efekcie podmioty dokonujące sprzedaży na terytorium kraju wyrobów (bez względu na ich kod CN) zawierających w składzie alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 50% objętości, skażony:
- mieszaniną alkoholu izopropylowego (propan-2-ol) i benzoesanu denatonium lub
- mieszaniną alkoholu tert-butylowego i benzoesanu denatonium, lub
- alkoholem izopropylowym
- w opakowaniach jednostkowych o pojemności większej niż 1,5 litra lub jednorazowo w łącznej ilości sprzedanych wyrobów większej niż 10 litrów, mają obowiązek prowadzić rejestr podmiotów odbierających te wyroby.
Rejestr ten powinien zawierać m.in. informacje o rodzaju oraz ilości odebranych wyrobów, danych nabywcy, dacie i miejscu dokonania sprzedaży, czy zawierać podpis odbiorcy. Wpisy do rejestru powinny być dokonywane z chwilą odbioru wyrobów. Sprzedawca ma równocześnie obowiązek przekazania kopii rejestru do właściwego Naczelnika US w sprawie akcyzy, w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego on dotyczy.
Przepisy przewidują w tym zakresie wyjątek dla sprzedaży potwierdzonej fakturą. Wówczas, zgodnie z art. 138t ust. 8 ustawy akcyzowej, nie występuje obowiązek dokonania wpisu do ww. rejestru.
Powyższa zmiana ma o tyle istotne znaczenie, że dotychczas rejestr ten był prowadzony dla wyrobów w opakowaniach jednostkowych o pojemności 20 litrów i większej. A więc zasadniczo uległ obniżeniu próg zawartości opakowania jednostkowego, od którego aktywuje się obowiązek prowadzenia rejestru.
Zalecamy zatem dokonanie przeglądu sprzedawanych wyrobów w celu ustalenia, czy spełniają one kryteria do objęcia ich ww. rejestrem (rzeczywista objętościowa moc alkoholu przekraczająca 50% oraz odpowiednia formuła skażenia). Takimi wyrobami mogą być przykładowo niektóre płyny do spryskiwaczy, ale w praktyce obowiązek ten może dotyczyć szerokiej gamy innych produktów (np. przemysłowych, chemicznych etc.) na bazie alkoholu skażonego.
W tej sprawie stosowny komunikat wydało także Ministerstwo Finansów (link poniżej):
***
W sytuacji jakichkolwiek pytań lub wątpliwości związanych z tematem Tax Alertu uprzejmie prosimy o kontakt.
KONTAKT
Mateusz Śliwiński
mateusz.sliwinski@ptpodatki.pl
(22) 205 22 29